NutriXXion fooldal

+36-70/299-0005

NutriXXion fooldal
  • Kategóriák
    • Akció 
    • Sport-italok 
    • Energizálók 
    • Teljesítmény-fokozók 
    • Regenerálók/Erőnövelők 
    • Zsírégetők 
    • Egészségmegőrzés/Vitaminok 
    • Csomagok 
    • Tálálékkiegészítők mind (szűrés) 
    • SportRuházat 
    • Forgalmazott Márkák 
    • Fotóvásárlás 
  • Rólunk
    • Kik vagyunk
    • ABC NutriXXion közösségünk
    • Csapatmez
    • Edzőtábor télen
    • A német NutriXXion anyacég
    • Kutatás, fejlesztés, gyártás
    • Légy zöldebb!
  • Tudásanyag
    • Nutrixxion használati útmutató
    • Ne maradj le!
    • Izomgörcs és a Magnézium
    • Zsírégetés
    • SPORTTÁPLÁLKOZÁS
      • 10 aranyszabály
      • Alapok
      • Fogyókúra
      • Glikémiás index
      • Izotóniás italok
      • Mit és mennyit együnk?
      • Vegán táplálkozás
      • Vitaminok
      • Zöldségek
    • EDZÉS
      • Izomfáradás
      • Izomgörcs
      • Izomláz
      • Kerékpáros edzés
      • Laktát, mint jellemző
      • Megeng. telj.fokozók
      • Pulzus mérés
      • Szívritmus zónák
      • VO2 max jelentése
    • SPORTÁGAK
      • Cyclo-cross
      • Futás
      • Kerékpár történelem
      • Országúti versenyek
      • Spinning
    • KISSZÓTÁR
      • Kisszótár A...G
      • Kisszótár H...Z
  • Fotózás
    • Karácsonyi Fotózás
    • SportFotózás
    • LégiFotózás
    • RendezvényFotó
    • PortréFotózás
    • TermékFotózás
  • INFORMÁCIÓK
    • ELÉRHETŐSÉG - PARTNEREK
    • SZÁLLÍTÁS
    • FIZETÉS
    • Kedvezmények
    • Elégedettségi teszt
    • ÁSZF, ADATKEZELÉS
    • GYIK

Az országúti kerékpárversenyekről


Országúti kerékpár

Az országúti kerékpár a 19. század végén kialakult sportág, főleg Európát hódította meg gyorsan: a legjelentősebb versenyek mind a mai napig elsősorban Franciaországban, Olaszországban, Spanyolországban, a Benelux-államokban és Németországban zajlanak. Jó néhány verseny 100 éves múlttal büszkélkedhet.

Versenyfajták

Mezőnyverseny: rendszerint 150-250 km hosszú, többnyire sík, vagy csak kisebb dombokkal tarkított távon rendezik, és az összes versenyző egyszerre indul. Az átlagsebesség rendszerint 40-45 km/h.

Hegyi mezőnyverseny: szintén 150-250 km hosszú, de jelentős emelkedőket magába foglaló pályán rendezik meg, külön nehézség, ha a befutóra egy hegytetőn kerül sor. A távot rendszerint 30-35 km/h-val teszik meg.

Kritérium verseny: lezárt utcai körpályán zajló verseny, a pályaversenyekhez hasonlóan általában 30-50 kört kell megtenni egy 1-3 km hosszú pályán. Főleg az USA-ban terjedt el.

Egyenkénti indítású időfutam: általában 30-70 km közötti távon rendezett versenyszám, amelynek során a versenyzők speciális időfutam-kerékpárokon illetve aerodinamikus mezben és sisakban haladhatnak. A kerékpárosokat rendszerint 1-2 perc eltéréssel indítják. Az átlagsebesség 50-55 km/h körüli is lehet.

Csapat időfutam: az előzővel azonos körülmények között illetve felszereléssel zajló verseny, de itt 5-9 fős csapatokat indítanak. A versenyzők a távot váltott vezetéssel teszik meg, így nagyobb sebességet érhetnek el, ami rendszerint 50-55 km/h közötti.

Hegyi időfutam: hossza változó de általában 15-35 km közötti. A versenyzőket egy hegy aljából egyenként indítják, a cél pedig a hegy tetején van. Sokszor egy 5-10 km-es közel sík, vagy csak enyhén emelkedő útszakaszt is beiktatnak a táv elejére, hogy a versenyzők izmai bemelegedjenek. Itt majdnem teljesen "normál" országúti kerékpárokat használnak, ezeket azonban a lehető legkönnyebbre készített alkatrészekkel, illetve néha aerodinamikai kiegészítőkkel szerelik fel, bár ennek itt kisebb a jelentősége, mint a súlycsökkentésnek. Az átlag 20-30 km/h közötti. Ehhez hasonló versenyfajta az USA-ban is elterjedt "Hillclimb", bár ott a kerékpárosok egyszerre rajtolnak.

Versenyek

Egynapos versenyek: Paris-Roubaix, Gent-Wevelgem, HEW-Classic

Egyhetes körversenyek: Tour de Suisse, Tour de Hongrie

Kéthetes körversenyek: Dauphine Libere

Háromhetes körversenyek: Tour de France, Giro d'Italia, Vuelta a Espana

Legendás hegyek, emelkedők

Az országúti körversenyek nézők számára legizgalmasabb, illetve egyúttal a versenyzők számára legnehezebb részei a hírhedt hegyi szakaszok, ahol nemritkán 4-5 1500-2500 m magas hegyre is fel kell jutniuk a kerékpárosoknak. Az összetett verseny is általában itt dől el, ezért az út szélén több tízezer rajongó szurkol kedvenceinek. Mindez különösen igaz akkor, ha az adott szakasz befutója egy emelkedő tetején található.

A kerékpáros körversenyeken az emelkedőket nehézség szerint kategorizálják. A Tour de France szervezői 5 különböző nehézségi fokozatot különböztetnek meg: kiemelt, első, második, harmadik és negyedik kategóriás emelkedőket. A többi körversenyen általában ehhez igazodnak, (az Giro d'Italia illetve a Vuelta Espana is hasonló rendszert használ. Olyan országokban, ahol nincsenek magas hegyek, ennél kevesebb fokozatot használnak: a magyar körversenyen (Tour de Hongrie csak 3 kategória van). Minél hosszabb és meredekebb, illetve nagyobb magasságkülönbségű egy emelkedő, annál nehezebb kategáriába sorolják. (a kiemelt kategóriás a legnehezebb, a 4. kategóriás a legkönnyebb) Ha egy emelkedő a szakasz végén helyezkedik el, illetve előtte több hegyre is fel kellett tekerniük a versenyzőknek, akkor a versenyzők fáradtsága miatt eggyel magasabb kategóriába is sorolhatják, mint amit a puszta számadatok (hossz, meredekség) indokolnának. A rossz útminőség ugyanezt eredményezheti.


A kategóriák jelölése néhány körversenyen:

Tour de France: HC, 1, 2, 3, 4

Giro d'Italia: sötétzöld (speciale), zöld (1), piros (2), sárga (3), fehér (4)

Vuelta a Espana: Esp, 1, 2, 3

Tour de Hongrie: 1, 2, 3


Magyarázat: Egy emelkedőnek 3 fő paramétere van, illetve csak kettő, mert a harmadik az előző kettőből meghatározható. Ezek: a emelkedő hossza, a megtett magasságkülönbség és a meredekség. Meredekség = magasságkülönbség/hossz Mindez százalékban kifejezve, pl. 10 km hosszú emelkedő, 750 m magasságkülönbséggel (pl. 250 m-ről megyünk fel 1000 m-re) 750m/10000m x 100 = 7,5%

Megjegyzés: 5% alatt még nem igazán szokták emelkedőnek nevezni, mert kb. 3%-os meredekségnél lehet kb. megérezni, hogy az út emelkedik. 5% fölött viszont egycsapásra nehezebbé válik az emelkedő. Ez nem azt jelenti, hogy egy 30 km hosszú 3%-os emelkedő ne lenne fárasztó. A meredekség növekedésével exponenciálisan egyre nehezebb hajtani, huzamosabb ideig 10%-os meredekségű úton felfele haladni normál országúti áttétellel már komoly megpróbáltatás (normál országúti áttétel = elől 52/39, hátul 11-23 fogszámú fogaskerék).

 

Vásárlói fiók
  • Belépés
  • Regisztráció
  • Profilom
  • Kosár
  • Kedvenceim
Információk
  • Általános szerződési feltételek
  • Adatkezelési tájékoztató
  • Fizetés
  • Szállítás
  • Elérhetőségek
Tirszin János (NutriXXion.hu)
  • 2483 Gárdony, Szemere B. u. 4.
  • +36-70/299-0005
  • info@nutrixxion.hu
  • facebook

  • instagram

Webáruház készítés
A kényelmes és biztonságos online fizetést a Barion Payment Zrt. biztosítja, MNB engedély száma: H-EN-I-1064/2013. Bankkártya adatai áruházunkhoz nem jutnak el.
paypal
  • Akció 
  • Sport-italok 
  • Energizálók 
  • Teljesítmény-fokozók 
  • Regenerálók/Erőnövelők 
  • Zsírégetők 
  • Egészségmegőrzés/Vitaminok 
  • Csomagok 
  • Tálálékkiegészítők mind (szűrés) 
  • SportRuházat 
  • Forgalmazott Márkák 
  • Fotóvásárlás 
  • Rólunk
    Rólunk
    • Kik vagyunk
    • ABC NutriXXion közösségünk
    • Csapatmez
    • Edzőtábor télen
    • A német NutriXXion anyacég
    • Kutatás, fejlesztés, gyártás
    • Légy zöldebb!
  • Tudásanyag
    Tudásanyag
    • Nutrixxion használati útmutató
    • Ne maradj le!
    • Izomgörcs és a Magnézium
    • Zsírégetés
    • SPORTTÁPLÁLKOZÁS
      SPORTTÁPLÁLKOZÁS
      • 10 aranyszabály
      • Alapok
      • Fogyókúra
      • Glikémiás index
      • Izotóniás italok
      • Mit és mennyit együnk?
      • Vegán táplálkozás
      • Vitaminok
      • Zöldségek
    • EDZÉS
      EDZÉS
      • Izomfáradás
      • Izomgörcs
      • Izomláz
      • Kerékpáros edzés
      • Laktát, mint jellemző
      • Megeng. telj.fokozók
      • Pulzus mérés
      • Szívritmus zónák
      • VO2 max jelentése
    • SPORTÁGAK
      SPORTÁGAK
      • Cyclo-cross
      • Futás
      • Kerékpár történelem
      • Országúti versenyek
      • Spinning
    • KISSZÓTÁR
      KISSZÓTÁR
      • Kisszótár A...G
      • Kisszótár H...Z
  • Fotózás
    Fotózás
    • Karácsonyi Fotózás
    • SportFotózás
    • LégiFotózás
    • RendezvényFotó
    • PortréFotózás
    • TermékFotózás
  • INFORMÁCIÓK
    INFORMÁCIÓK
    • ELÉRHETŐSÉG - PARTNEREK
    • SZÁLLÍTÁS
    • FIZETÉS
    • Kedvezmények
    • Elégedettségi teszt
    • ÁSZF, ADATKEZELÉS
    • GYIK
Belépés
Regisztráció
oogle
Kosár
A kosár üres. Vásárláshoz kattintson ide!
Cookie beállítások
Weboldalunk az alapvető működéshez szükséges cookie-kat használ. Szélesebb körű funkcionalitáshoz marketing jellegű cookie-kat engedélyezhet, amivel elfogadja az Adatkezelési tájékoztatóban foglaltakat.