A termék a kosárba került.
Új jelszó kérése

miert-erdemes

Ne maradj le!

Miért maradsz le!

Fizetési megoldások
TOP termékek
Facebook
Partnereink

DPD futár

RunCard

Csatlakozz, nálunk 15% kedvezményre jogosít!

Tanúsítvány
Hírlevél
Összehasonlítás
Tanúsítvány
SSL Certificate
Szavazás
Látogatók
0
3
7
2
2
1
4

Fogyókúra


ÉTREND-KIEGÉSZÍTŐK A FOGYÓKÚRÁBAN

                                   

 ''Az emberi test telt idomai nemcsak esztétikai szempontból becsesek, hanem az egészségre nézve is szükségesek, mivel a soványság bizonyos fokon túl mindig betegség jele, s egyúttal az anyagcsere hibás voltát jelenti. Az elsoványodásnál ugyanis nemcsak a testben levő zsír pusztul el, hanem a fehérjetartalom egy része is, melyek következtében az izomerő megapad, s az egész test elgyengül. Akinek testében nincs elegendő zsír, az nem járhat, nem ülhet és nem fekhetik kényelmesen, mert a zsír mint valami légpárna óvja a csontokat az ütődéstől és nyomástól. A nagyon sovány ember érzékeny a légköri változások iránt is: hamar megsül, mert nincs zsiradéka, mely rossz melegvezető. A zsír hiánya ezenfelül a test szervezetében is megrázkódást okoz, s ezért szívbajok és más betegségek könnyebben támadnak a soványoknál'' - írta a Vasárnapi Újság 1896-ban.

Az elmúlt száz év alatt a kövérség, illetve az elhízás megítélése igen sokat változott. A kor divatjának megfelelően nemcsak esztétikai szempontból lehet hátrányos, hanem manapság már ismeretes, hogy az elhízás következményeként számos egészségügyi probléma, betegség is felléphet. Ezek megelőzésének, illetve a már manifesztálódott betegség kezelésének egyik alappillére az elhízás kezelése.

Az elhízás kezelésének szinte egyetlen módja a fogyókúra, amelynek két alapvető eleme:

-energiafelvétel csökkentése fogyókúrás étrenddel,

-energialeadás fokozása a fizikai aktivitás növelésével.

A fogyókúra sikerének elősegítéséhez különböző segédeszközök is igénybe vehetők:

- étrend-kiegészítők és funkcionális készítmények (az előbbiek elsősorban a vitamin- és ásványianyag-felvétel kiegyensúlyozottabbá tételéhez),

- gyógyszerek,

- műtéti eljárások.

Az utóbbi két segédeszköz csak súlyos esetekben és kizárólag orvosi utasításra vagy orvosi jóváhagyással alkalmazható!

Ahhoz, hogy megértsük az étrend-kiegészítők és funkcionális készítmények szerepét a fogyókúrában, néhány alapfogalmat tisztázni kell.

Étrend-kiegészítő az az élelmiszer, amely vitaminokat, vagy ásványi anyagokat, vagy természetes antioxidánsokat (például tea-, bor- vagy szőlőkivonatot) tartalmaz külön-külön vagy kombináltan. Megjelenésük eltér a szokásos élelmiszerekétől, például kapszulába zárt vagy tablettázott vitamin, ásványi anyag stb. A készítmények egyszeri alkalomra ajánlott adagja legalább egy vitaminból vagy ásványi anyagból tartalmazza a felnőttek számára ajánlott napi felvétel mennyiségének 33%-át, de a termék napi fogyasztásra ajánlott adagjában a vitaminok és ásványi anyagok mennyisége nem haladhatja meg a felnőttek számára ajánlott napi felvétel 100%-át. Ezen belül az ásványi anyagok egyedi elbírálás alá esnek.

A nem felnőttek (például serdülők, kisiskolások) számára készülő étrend-kiegészítők esetén az adott korcsoport számára megállapított, fogyasztásra ajánlott napi mennyiséget kell figyelembe venni. A funkcionális készítmények az élelmiszerekben előforduló, de nem létfontosságú anyagokat természetes forrásból izolált vagy dúsított formában tartalmazzák. A javasolt felhasználás mellett nincs káros mellékhatásuk, s az egészségre gyakorolt jótékony hatásuk tudományosan igazolva van.

A funkcionális készítmény nem keverendő össze a funkcionális élelmiszercsoporttal. A funkcionális készítmény külleme eltér a szokásos élelmiszerekétől, például kapszula, tabletta.

A funkcionális készítményeken gyógyhatás nem tüntethető fel, viszont jelölni kell azt az élettani területet, amelynek egészséges működéséhez a termék hatóanyaga(i) hozzájárul(nak). Például egy laktobacilusokat tartalmazó kapszula esetén a fogyasztók tájékoztatására a következő felirat engedhető meg:

''A termék hozzájárul az egészséges bélflóra kialakításához, megtartásához.''

Egy kitozánt tartalmazó tablettánál vagy kapszulánál elfogadható szöveg: ''A termék hozzájárul a testtömegcsökkentő étrend eredményességéhez.''

A fogyókúrával kapcsolatban meg kell említeni a testtömegcsökkentés céljára előállított csökkentett energiatartalmú élelmiszereket, közismert nevükön a ''fogyókúrás porok''-at. A velük szemben támasztott követelményeket a Magyar Élelmiszerkönyv 1-3-96/8. számú előírása rögzíti az Európai Unióval összhangban. A termékeknek meghatározott energia-, fehérje-, zsír-, vitamin- és ásványianyag-tartalommal kell rendelkezniük a megfelelő tápanyagfelvétel fedezése céljából.

A testtömegcsökkentő étrendek szakmai-tudományos elemzés alapján három csoportra oszthatók:

-Csodaétrendek - egyoldalú, többnyire igen tápanyaghiányos, hosszú távon nem folytatható kampánydiéták.

-Divatdiéták - sztárok nevéhez kötődő, bizonyos szakmai szempontok figyelembevételével készülő, általában hosszabb távon is alkalmazható étrendek.

-Szakember által összeállított étrendek, amelyek viszonylag csekély (1200-1400 kcal) energiafelvétel mellett kiegyensúlyozott tápanyagfelvételre törekednek.

Étrendkiegészítők és ''fogyókúrás turmixok'' helye a fogyókúrás étrendben

A testtömegcsökkentő étrendek még a legnagyobb körültekintés és szakmai megalapozottság esetén is hiányosak néhány vitaminban és ásványi anyagban. A leggyakrabban az alábbi vitaminokból és ásványi anyagokból lehet elégtelen a felvétel:

Vitaminok: biotin, pantoténsav, D-, B 1 -, B 2 - és B 6 -vitamin.

Ásványi anyagok: kalcium, cink, króm, réz és vas.

A fogyókúra során minden esetben tanácsos olyan étrend-kiegészítőket használni, amelyek az említett vitaminokat és ásványi anyagokat tartalmazzák. Az étrendek bizonyosan hiányosak egyéb mikroelemekből is, így előnyben kell részesíteni a sok mikroelemet tartalmazó, úgynevezett multimineráliás készítményeket. Kerülni kell a C-, A-, és B 12 - vitamin egymagában való alkalmazását, mert a szakember által összeállított étrend gyakran nagy mennyiségben tartalmazza e vitaminokat.
A diéta kiegészítésére jól használhatók a ''fogyókúrás turmixok'' napi egy, maximum két főétkezés kiváltására. Előnyük, hogy könnyen, szinte bárhol elkészíthetők. Az Európai Unióban és a hazánkban bevett előírásoknak megfelelő készítmények tápanyag összetétele jól illeszkedik a diéta követelményeihez. Hátrányuk, hogy ízkarakterük meglehetősen egyoldalú - szinte kizárólag édes, desszert jellegű termékek.

A fogyókúra eredményességét elősegítő, többnyire funkcionális készítményekben, étrend-kiegészítőkben megtalálható anyagok.

Rostok

Az élelmi rostok oldhatóságuk alapján két csoportra oszthatók:

 -Vízben nem oldódók (cellulóz, hemicellulóz egy része, lignin).

Élettani szerepük: hozzájárulnak az éhségérzet csökkentéséhez, elősegítik a jó bélműködést.

- Vízben oldódók (hemicellulózok kisebbik része, pektinek, gumiszerű és nyálkaanyagok).

Élettani szerepük: vízhez kötődve zselatinszerű masszát hoznak létre, amely teltségérzetet okozhat, előnyösen befolyásolják a szénhidrát- és zsíranyagcserét.

Megjegyezzük, hogy a táplálékfelvétel számottevő csökkenéséhez naponta legalább 50-60g élelmi rostra van szükség, amelynek viszont már gasztrointesztinális mellékhatásai lehetnek. A kereskedelmi forgalomban levő élelmirost-tablettákból általában legalább nyolcat-tizenkettőt kell elfogyasztani ahhoz, hogy a termék élelmirost forrásként szolgáljon, vagyis legalább 3g élelmi rost felvételét jelentse. Az élelmi rostok között kell megemlíteni a kitozánt, amely a rákok vázából nyert glükozamin-polimer (kitin) deacetilezett formája. Nagy felületi aktivitásának köszönhetően csökken a zsír és koleszterin felszívódása a táplálékból. A fogyókúra eredményességének elősegítésére naponta maximum 1000 mg kitozán felvétele ajánlható.

Króm

Bizonyos tanulmányok szerint a króm csökkenti a testtömeget, s emellett nő a zsírmentes testtömeg, ami a megnövekedett inzulinérzékenységgel hozható összefüggésbe. A króm csökkenti az emelkedett vércukor, koleszterin és a triglicerid szintet is. A króm felnőttek számára ajánlott adagja 120 mg/nap.

Közepes szénláncú trigliceridek

A közepes szénláncú trigliceridek (MCT) hat-tíz szénatomszámú zsírsavakat tartalmazó zsírok. Súlycsökkentő hatásukat feltehetően a termogenezis (hőtermelés) fokozásával érik el. A hosszú szénláncú, nehezebben emészthető trigliceridek (LCT), amelyek a zsírok nagyobb részét alkotják, általában a zsírraktárakban tárolódnak. Az MCT- zsírok könnyen felszívódnak, metabolizálódnak, s a metabolizáció növelésével elősegítik a hosszú szénláncú zsírsavak elégetését is. Az MCT-zsírok egyik legjobb forrása a kókuszolaj. Napi egy-két evőkanálnyi mennyiség már hatásos lehet.

CLA (konjugált linolsav)

A CLA olyan linolsavizomérek csoportja (például cisz-9, transz-11-18:2), amelynek természetes forrásai a hús- és tejtermékek, de a növényi olajokban is megtalálhatók. Előnyösen befolyásolják a zsírraktár-sima izomszövet arányt. Ilyen szempontból elsősorban a T 10, cisz 12 CLA-izomer a leghatékonyabb, de az egyéb izomereket is tartalmazó izomerkeverék is hatékonynak bizonyul. Naponta maximum 3 g felvétele javasolt. Napjainkban is vizsgálat tárgya a konjugált linolsavak élettani hatása. A kutatások elsősorban a CLA antikarcinogén, antiteratogén, szérumkoleszterin-, triglicerid- és leptinszint- csökkentő és immunstimuláns hatásával kapcsolatosak.

Hidroxi-citromsav

A hidroxi-citromsav (HCA) természetes anyag, amelyet egy indiai növény, a Garcinia cambogia terméséből és annak héjából vonnak ki. A HCA a Szent-Györgyi-Krebs-cikluson keresztül befolyásolja (csökkenti) a zsírsavszintézist, s fokozza a máj glikogénszintézisét. A megfigyelések szerint csökkenti a táplálékfelvételt is. Naponta maximum 2 g Garcinia cambogia-kivonat vagy 1000 mg HCA fogyasztása javasolható.

L-karnitin

Az emberi szervezet az L-karnitin-igényét külső forrásból (étrend) és belső bioszintézissel fedezi. A bioszintézishez lizinre, metioninra, folsavra, C- és B 6 -vitaminra, valamint vasra is szükség van. Az L-karnitin részt vesz a hosszú szénláncú zsírsavak transzportjában a citoszolból a mitokondriumba, ahol az energiatermelés folyik.

Az étrend L-karnitinnel való kiegészítése kihathat:

-a fehérjeszintézisre, így az izomzat kialakulására,

-az oxidatív anyagcserére, így az energiatermelésre,

-humán és állatkísérletek szerint a zsírmentes izomszövet mennyiségének növekedésére, valamint a testtömeg/ BMI szignifikáns csökkenésére.
Napi maximális mennyisége étrend-kiegészítőkben és funkcionális készítményekben 350 mg.

Végezetül, de nem utolsósorban ismét hangsúlyozzuk, hogy az említett készítmények hozzájárulhatnak a fogyókúra sikeréhez, illetve a fogyókúra ideje alatt a megfelelő tápanyagfelvételhez, de a fogyókúra igazán sikeres csak a szakember által összeállított diétás étrend és az ennek betartásához nélkülözhetetlen önfegyelem esetén lehet.

 

Webáruház készítés