A kerékpár történelme
A kerékpár az egész világon elterjedt közlekedési eszköz, már Leonardo da Vinci, az olasz zseni kéziratai között is szerepelt egy, a kerékpárra erősen hasonlító szerkezet. Lánc, golyóscsapágy, háromsebességes váltó: a szakavatott szem ezeket fedezheti fel a rajzokon.
Ám az első működő kerékpár, azaz Carl von Drais báró futógépe 1817-ben készült csak el. Bár a hajtást itt a lábbal előre lökdösés jelentette, a kormány megjelenése már manőverezési lehetőséget teremtett a felhasználó számára. A szerkezet azóta igen jelenős fejlődésen ment keresztül. Bár ez a fejlődés nem olyan látványos (egy átlagos ember számára legalábbis), mint a személygépkocsik ehhez képest kurtácska történelme. Érdemes néhány mondatban felidézni, honnan indult és merrefelé tart az egyik legnépszerűbb közlekedési eszköz, a kerékpár.
Tekerni jó
Ha van mit. 1840, Skócia, Kirkpatrick Macmillan skót kovácsmester Dumfriesshire faluban meghúzódó műhelye. A Nagy Mű elkészült: a világ első, taposókkal felszerelt futógépe, azaz a ma ismert pedálhajtás megérkezett. Az első kereket az agyon keresztül hajtotta a bátor kovácsmester, aki egyben Glasgow derék rendőreitől a világtörténelem első kerékpáros bírságát is összeszedte. Az öt schillinges kaland egy járókelő gyermek elütéséért járt. Igen, a felnire ható fék feltalálása még kicsit odébb van. :)
Párizsi anzix
1861, Párizs, a velocipéd megjelenése. Az új, érdekes és mókás szerkezet pillanatok alatt elterjedt és népszerűvé vált. A virágzó üzletnek a háború vet véget: a poroszok ellen a velocipédekből ágyú lesz. A legutóbbi Nagy Pesti Kerékpáros Banzájról is ismert óriáskerekű már az angol kerékpáros fejlődés előretörését jelzi. Az 1870-es években Coventry városát menti meg: a selyemipar helyett a kerékpárok gyártása ad munkalehetőséget a dolgozóknak.
Nagy kerék – nagy sebesség?
James Starley, a gépészeti lángelme rájön: minél nagyobb egy kerék, a hozzátartozó fordulatszámmal annál nagyobb sebességet lehet elérni. És voilá, a legutóbbi Nagy Pesti Kerékpáros Banzájról is ismert óriáskerekű megszületett! A nagy kerék mellesleg a gödrös-kátyús utakon (nem, Starley nem látta előre a jelenlegi budapesti útviszonyokat) is kényelmesebbé tette az utazást. A centrírozás megoldásáról nincsenek pontos információk. A nagy kereket fékezni nehéz, magasról pedig könnyű arcra esni. Az amerikai kerékpárkonstruktőrök megoldották a problémát: a hátsó kis kerék előre került.
Még több biztonság
1885, a kerékpár neve Rover. John Kemp Starley, a már említett James unokaöccse készíti el a világ első biztonsági kerékpárját. Lánccal hajtott hátsó kerék, fékek: mi kellhet más? Az, hogy ne rázza ki a kerékpáros lelkét az út. Erre John Boyd Dunlop találmánya nyújtott megoldást, méghozzá a pneumatikus, felfújható tömlő. Ezt öltöztette védőruhába, azaz abroncsba Edouard Michelin, kialakítva a mai napig bevált belső-külső párost.
A kerékpár a jövõ közlekedési eszköze
Egy európai felmérés szerint a kerékpárosok 48%-a azért ül kerékpárra, hogy szabadidejét hasznosan eltöltse. 21%-a bevásárlási célra, 17%-a munkába-, 14%-a iskolába járásra használja kétkerekű járművét. Jelenleg nem ismeretes a szárazföldi közlekedésben olyan elterjedt közlekedési eszköz mint a kerékpár, melynek használata valamennyi követelmény szempontjából előnyös. A kerékpár általános használatának elterjedése a következő előnyöket nyújtja:
Lehetővé teszi a közlekedésbiztonság javítását.
Tehermentesíti a környezetet.
Jelentős energia megtakarítást eredményez.
Könnyű és olcsó üzemeltetést biztosít.
Segíti az egészséges életmód megőrzését és fejlődését.
A kerékpár - műszaki kialakítása és a hajtási energia szempontjából nézve - relatíve alacsony sebességgel halad. Ez már önmagában is veszélyt csökkentő tényező, mert a közlekedők számára több idő áll rendelkezésre a veszély észlelésére, felismerésére, megfelelő döntés meghozatalára és a veszély elkerüléséhez szükséges cselekvés végrehajtására.
A kerékpár nem rendelkezik karosszériával és drága fedélzeti berendezésekkel, ezért a csak anyagi káros balesetek következményei várhatóan kevésbé súlyosak, mint gépjárművek esetén.
A kerékpár nem igényel hajtásához a környezetre káros hatást kifejtő szénhidrogéneket. Sem benzin, sem olaj, sem gáz nem szükséges a hajtóerő létrejöttéhez. Nincsenek égési folyamatok, ennek következtében nem terheli az amúgy is igénybevett környezetet káros anyag kibocsátásával.
A kerékpár által keltett zaj elhanyagolhatóan alacsony mértékű. A kerékpár méretei kisebbek a személygépkocsi méreteinél. Egy személygépkocsi által igényelt útfelületen 8 db kerékpár helyezhető el. A parkolási és tárolási problémák könnyen megoldhatók. A kerékpározás a közúti infrastruktúra egyszerű és olcsó kialakítását teszi lehetővé.
Üzemeltetése kis ráfordítást igényel. Nincs üzemanyag, sőt a felhasznált kenőanyag is minimális. Javítása és karbantartása, amennyiben szükséges, kis ráfordítással otthon is elvégezhető. Tisztítása a tulajdonos által házilag megoldható.
Kapcsolata a tömegközlekedéssel előnyösen alakítható. A kerékpár nagy távolságra való szállítására a vasút és a közút többféle alternatívát kínál.
A kerékpározás az ember általános egészségi állapotának és mozgásdús életmódjának hosszú időn keresztül történő megőrzését biztosítja a fizikai, edzettségi előnyök révén.